Brief FILM
PARTNER KATEGÓRIE FILM: TV JOJ
NÁZOV A STRUČNÝ POPIS ZADANIA
Film o Deepfake – neverte vlastným očiam
Deepfake, je ako veľký iluzionista, ktorý pred našimi očami premieňa klamstvo na realitu. Umožňuje vytvárať videá, ktoré bývajú zneužité na manipuláciu, podvody a dezinformácie. Nechceme, aby naši diváci pochybovali o pravdivosti každého videa na internete, preto podporujeme zvyšovanie povedomia o možných hrozbách deepfake technológií.
INFORMÁCIE O NÁS (KTO SME A ČO ROBÍME?)
JOJ Group je najväčšia mediálna skupina na Slovensku s najväčším zásahom, najširším pokrytím a dostupnosťou v každej domácnosti. Sme lídrom v pôvodnej seriálovej tvorbe, veľkým podporovateľom slovenskej kinematografie a športu, ako jediní ponúkame najmenším divákom detské stanice v slovenčine a máme najviac tematických staníc, vrátane streamovacej platformy JOJ play.
Hodnoty, ktoré definujú značku JOJ sú vždy overené informácie, spoločenská zodpovednosť a profesionalita, na druhej strane zábava, emócie, nápady a rodina. Claim JOJky „s vami” vyjadruje, že najdôležitejšia je pre nás dôvera a vzťah s divákmi, ktorí patria medzi technologicky najvyspelejších Slovákov, používateľov sociálnych sietí a internetu.
Našu spoločenskú zodpovednosť berieme mimoriadne vážne, preto prinášame tému Deepfake technológií s cieľom chrániť majetok a zdravie nás všetkých. Vnímame, že do našich životov zásadným spôsobom vstúpila umelá inteligencia, ktorá je nám v mnohých oblastiach nápomocná, no zároveň ponúka možnosti ako otočiť realitu proti nám.
NAŠA SÚČASNÁ SITUÁCIA
V posledných rokoch sa povedomie spoločnosti o deepfake technológiách zvýšilo, najmä v dôsledku medializácie podvodných kampaní a incidentov. Na Slovensku sa objavilo niekoľko prípadov, ktoré upozornili verejnosť na riziká spojené s deepfake obsahom (napr. podvodná kampaň s ponukou investovania do akcií SPP), avšak schopnosť rozpoznať a chrániť sa pred takýmto obsahom si vyžaduje neustálu komunikáciu o rizikách zneužitia deepfake technológie.
VÝZVA
Zrozumiteľne odkomunikovať divákom hrozby deepfake technológií s dôrazom na to, že autori klamlivých videí zneužívajú dôverčivosť obetí a používajú na nich účinné a overené psychologické triky. Naším kľúčovým posolstvom je, že diváci nemôžu len slepo veriť vlastným očiam.
STRATÉGIA
Naučiť divákov kriticky vyhodnocovať podsúvané videá a rozoznávať deepfake od reality.
INSIGHT
Ako rozpoznať deepfake?
1. Nerealistické pohyby tváre a očí
- Mrkanie očí môže byť neprirodzené alebo chýbať.
- Pohyb úst nemusí úplne sedieť na zvuk reči.
- Výrazy tváre môžu pôsobiť strnulo alebo neprirodzene.
2. Nerovnomerné osvetlenie a tiene
- Deepfake systémy majú problém s realistickým tieňovaním.
- Osvetlenie na tvári nemusí korešpondovať s okolitým prostredím.
3. Problémy s detailmi v obraze
- Rozmazané alebo zvláštne vyzerajúce miesta na okrajoch tváre.
- Vlasy môžu pôsobiť rozmazane alebo neprirodzene splývať s pozadím.
- Náhle vizuálne chyby (glitch efekty) pri rýchlom pohybe.
4. Zvláštne zvuky a nekonzistentný hlas
- Hlas môže znieť roboticky alebo nepresne kopírovať emócie.
- Ak deepfake používa syntetickú reč, môže byť problém s intonáciou.
- Niekedy sa objavuje oneskorenie medzi pohybom pier a zvukom.
5. Nerealistické alebo chýbajúce detaily pri blízkych záberoch
- Deepfake algoritmy majú problém s detailmi ako póry pokožky alebo vrásky.
- Pri vysokom rozlíšení môže byť vidieť zvláštne artefakty.
6. Nepresné odrazy a predmety v okolí
- Ak osoba nosí okuliare alebo sa nachádza pri skle, odraz môže byť nelogický.
- Okolie môže byť mierne rozmazané alebo nesprávne deformované.
O ČOM JE PROJEKT / ZADANIE?
Ako sa chrániť pred deepfake podvodmi?
- Používajte deepfake detekčné nástroje – Existujú online nástroje a softvéry, ktoré analyzujú podozrivé videá.
- Overujte zdroje – Ak vidíte šokujúce alebo kontroverzné video, skontrolujte, či ho zverejnili dôveryhodné médiá.
- Porovnajte s inými záznamami – Hľadajte iné videá alebo fotografie tej istej osoby a porovnajte ich vzhľad a hlas.
- Venujte pozornosť detailom – Ak sa niečo nezdá prirodzené, sledujte vyššie uvedené znaky.
Deepfake technológie sa neustále zdokonaľujú, ale znalosť týchto znakov pomôže lepšie rozoznať manipulované videá a chrániť sa pred podvodmi.
POSOLSTVO KOMUNIKÁCIE / KEY MESSAGE
Podvodníci sa spoliehajú na vaše oči. Neverte vlastným očiam automaticky, preverujte si, čo vidíte.
CIELE
Očakávame, že rozprúdime potrebnú verejnú diskusiu o hrozbách deepfake technológií.
- Cieľom je aby mladí kreatívci ukázali svojím rovesníkom a mladším, aký temný môže byť svet deepfake a aké zničujúce dôsledky na ich život môže mať slepá dôvera.
- Imidžovo chceme podporiť vnímanie JOJ ako značky, ktorá berie svoju spoločenskú zodpovednosť vážne a stará sa o ochranu mladých.
Video bude použité na sociálnych sieťach a platforme JOJ Play.
CIEĽOVÁ SKUPINA
Generácia Z
- Roky narodenia: 1997 – 2012
- Charakteristiky: Digitálni domorodci, ktorí nikdy nepoznali svet bez internetu. Sú zruční v používaní technológií a sociálnych sietí. Taktiež sa vyznačujú vysokou úrovňou sociálneho a environmentálneho povedomia. Hľadajú autenticitu a hodnotu v produktoch a službách, ktoré konzumujú.
Generácia Alpha
- Roky narodenia: od roku 2013 po súčasnosť
- Charakteristiky: Najmladšia generácia, ktorá ešte len vstupuje do svojho formovacieho obdobia. Predpokladá sa, že budú ešte viac technicky zdatní ako Gen Z a budú vyrastať v prostredí s ešte väčším dôrazom na technológiu a udržateľnosť.
CHARAKTER ZNAČKY / TONE OF VOICE
- NALIEHAVOSŤ – téma deepfake je veľmi aktuálna a s každým vylepšením AI sa zväčšuje priestor na jej zneužitie
- PREKVAPENIE – neveriť vlastným očiam je protichodná skúsenosť voči tomu na čo sa generácie ľudí pred nami spoliehali a je načase, aby sme si zvykli na novú realitu – veriť len tomu, čo si oči viac násobne overia faktami
- PRÍBEH – my v TV JOJ veríme na silu ľudských príbehov, ktoré dokážu zrozumiteľne odkomunikovať aj takúto náročnú tému
ÚLOHA = VYMYSLIEŤ, NATOČIŤ A ZOSTRIHAŤ KRÁTKY 60-SEKUNDOVÝ ONLINE FILM - príbeh o hrozbách deepfake technológií s posolstvom: Neverte vlastným očiam
FORMA VÝSTUPU
- 60-sekundové video, formát MP4
ČO EŠTE MÔŽE POMÔCŤ ZADANIU / DOPLŇUJÚCE INFO
Deepfake technológie zneužívajú viacero psychologických manipulačných techník, pričom najčastejšie ide o:
- Autoritatívny efekt – Ľudia majú tendenciu veriť známym osobnostiam alebo verejným činiteľom, takže ak deepfake imituje ich výzor a hlas, posolstvo pôsobí dôveryhodne.
- Potvrdenie vlastných presvedčení (confirmation bias) – Deepfake videá môžu byť vytvorené tak, aby podporovali existujúce presvedčenia alebo predsudky ľudí, čo zvyšuje pravdepodobnosť, že ich budú považovať za pravdivé.
- Emočná manipulácia – Deepfake často využíva šokujúci, poburujúci alebo dojemný obsah, ktorý vyvoláva silné emócie a obmedzuje kritické myslenie.
- Sociálny dôkaz (social proof) – Ak deepfake video zdieľa veľké množstvo ľudí alebo ho publikujú známe zdroje, ľudia sú náchylnejší veriť jeho pravosti.
- Strach a panika – Deepfake môže byť využitý na šírenie dezinformácií s cieľom destabilizovať spoločnosť, vyvolať paniku alebo podkopať dôveru v inštitúcie.
- Personalizácia a mikrocieľenie – S využitím umelej inteligencie a big data môžu deepfake kampane cielene manipulovať jednotlivcov na základe ich záujmov a správania.
Kombinácia týchto techník robí deepfake obzvlášť nebezpečným nástrojom dezinformácie a psychologickej manipulácie.
BRANDING
Súťažiaci do výstupov nevkladajú svoje meno ani meno alebo logo agentúry, v ktorej pracujú. K dispozícii máte LOGO TV JOJ, ktoré je žiadúce použiť do packshotu.
OBMEDZENIA
Bez obmedzení + napriek vážnosti témy je humor v príbehu vítaný (nie nevyhnutný)
-------------------------------------------------
VIZUÁLNY OBSAH
Vzhľadom na práva duševného vlastníctva je povolené používať iba vizuálny obsah z webovej stránky partnera súťaže Isifa - Shutterstock https://premier.shutterstock.com/. Pre každý tím je služba fotobanky dostupná bezplatne po celú dobu trvania súťaže, a to výhradne pre účely súťaže. Obsah je povolené ukladať a zdieľať len s členmi súťažného tímu. Nie je povolené obsah sťahovať, zdieľať ani využívať mimo súťaže či po jej skončení. V prípade zistenia porušenia týchto zásad bude partner súťaže postupovať podľa platných Pravidiel a podmienok spoločnosti Shutterstock.
Každý súťažný tím dostane emailom invitation link na individuálny prístup (vždy iba jeden z tímu).
V prípade problémov so Shutterstock kontaktujte:
Tereza Sachomská
Authorised Reseller of Shutterstock
mobile: +420 605 229 224
email: tsachomska@shutterstock-reseller.com